شوخی با شعار تبلیغاتی برندهای بزرگ دنیا
برای شروع کسب و کار یکی از نیاز های اولیه هر شخص یا شرکت و مجموعه انتخاب نام برند است. و نکته دیگر انتخاب شعار تبلیغاتی است. و هیچ فرقی هم نمیکنه که شما سئو کار باشید یا فروشنده موبایل هر شغلی که دارید باید دنبال اسم و شعار باشید. در دنیای برند و برندسازی، مشاوران زیادی آمادهاند تا برای برندهای بزرگ، شعارهای شگفت و زیبا بسازند. شعارهایی که گاه ارتباط چندان زیادی هم با هویت برند ندارند.
در بحث برند و برندسازی گفته ایم که شعار یک برند، وقتی ارزشمند است که اگر نام برند را حذف کنیم. به سادگی آن را تداعی کند. اما کم نیستند برندهایی که میتوانیم به سادگی شعارهای آنها را با هم جابجا کنیم، بدون آنکه اتفاق خاصی بیفتد.
کلیف دینکنز گرافیست خلاق، ایدهی جالبی را به کار برده است.
او تلاش کرده است برای هر یک از برند ها، شعاری خلق کند که با واقعیت آنها تطبیق بیشتری دارد.
جالب اینجا است که خواندن این شعارها، نه تنها احساس ما را به آن برندها بد نمیکند، حتی آنها را برای ما دوستداشتنیتر هم میکند.
رسانههایی مانند بیزینس اینسایدر هم، به کار زیبای کلیف پرداختهاند.
او زمانی که این شوخی زیبا را طراحی میکرد احتمالاً فکر نمیکرد که یک تلنگر مهم را برای حوزه برند و برندسازی خلق کند.
یک سوال مهم در حوزه برند سازی مورد بحث است
هیچکس دوست ندارد تلخیهای برند خود را شعار کند. اما فاصله گرفتن از هویت واقعی یک کسب و کار ، تا حدی میتواند قابل پذیرش یا قابل بخشش باشد؟ آیا شعاری که با موقعیت واقعی یک برند در تضاد است، میتواند زمینهای برای ارتقاء آن در ذهن مخاطب ایجاد نماید؟
اگر بخواهیم شوخی های کلیف را مرور کنیم، باید لحظهای فکر کنیم که: آیا بهتر نیست پپسی بپذیرد که وقتی کوکا موجود نیست، اولین گزینه است؟
شرکت عطر و خودکار بیک نباید فرض کند که بسیاری از کسانی که این برند را در خاطر دارند، نامش را همیشه پیش چشم دارند تا اشتباهاً آن را نخرند؟
آیا مهمترین کارکرد فیس بوک تخلیهی احساسات منفی ما نیست؟
لذت بردن از شکست کسانی که در مدرسه، نمرهای بیشتر از ما میگرفتند و خندیدن به قیافهی مسخرهی همسر دوستانمان، که پیشنهاد ازدواج ما را رد کردهاند؟
آیا بهتر نیست ژیلت جایی بپذیرد که خلاقیتش، محدود به افزایش تعداد تیغهاست و همه میدانیم که پنج سال بعد، با یک ابزار بیست تیغه صورتمان را اصلاح خواهیم کرد؟
چندین سال پیش در اوایل دهه چهل خورشیدی جنگ تبلیغانی بین دو شرکت تولید کننده لوازم خانگی در ایران به نامهای ارج و آزمایش بود و کارشناسان برندینگ و تبلیغات ارج شعار فوق العاده زیر را ساختند و رواج دادند:
آزمایش ثابت می کند که ارج بهترین است !