کسب و کار

برای شروع کسب و کار به چه چیزی احتیاج داریم؟

خیلی ها در ذهن خود این سوال را دارند که برای شروع کسب و کار به چه چیز هایی احتیاج دارند و باید دنبال چه چیزی باشند و چقدر چرا/چی/چیزی/چطور/ چقدر ریسک داره و …/ برای فرد مسیری دشوار را تا شروع کسب و کار رقم خواهد زد پس لازم است بدانیم برای شروع به چه چیزی نیاز داریم. امروز در مجله بروز شو شروع کسب و کار را از زاویه دیگر مورد بررسی قرار می دهیم و میریم به سمت آموزش های فردی که برای هر شخص بسیار مهم است.

مرحله اول شروع کسب و کار آشنایی با سواد دیجیتال

شاید در سال‌هایی نه چندان دور، استفاده ابزارهای دیجیتال و ورود دنیای فناوری، یک انتخاب بود. شاید به همین علت، سازمان بهداشت جهانی آن را در فهرست مهارت های ده گانه زندگی نیاورده است. اما امروز زندگی دیجیتالی یکی از وجوه زندگی همه‌ی ماست و حتی اگر بپذیریم که می‌توانیم سهم تکنولوژی دیجیتال را در زندگی خود کاهش دهیم، اما بی‌تردید حذف کردن تکنولوژی از زندگی تقریباً امکان پذیر نیست (برخی از سبک‌های زندگی غیرممکن می‌شوند).

به همین علت، بسیار از کشورهای جهان، تقویت سواد فناورانه و افزایش سواد دیجیتال را در برنامه‌ی آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و نیز در برنامه‌های آموزشی دانشگاهی گنجانده‌اند.

آشنایی با ترمینولوژی دیجیتال

اگر بخواهیم در زمینه‌ی هر علم یا هنر یا مهارتی صحبت کنیم، لازم است که کلمات کلیدی و ترمینولوژی آن حوزه را بشناسیم. طبیعتاً حوزه‌ی دیجیتال و سواد دیجیتال هم از این قاعده، مستثنی نیست. ما هم در مجله بروز شو، به بهانه های مختلف در مورد ترمینولوژی دیجیتال صحبت می کنیم و خواهیم کرد. اما نمی‌توانیم یادگیری ترمینولوژی دیجیتال را به عنوان پیش نیاز یادگیری سواد دیجیتال مطرح کنیم.

چنانکه هیچکس نمی‌تواند شما را وادار کند برای یادگیری زبان انگلیسی، ابتدا همه‌ی کلمات و واژه‌های دیکشنری را حفظ کنید. بنابراین روش مناسب این است که  به واژه ها و اصطلاحات مرتبط با تکنولوژی دیجیتال حساس باشیم و در مواردی که آنها را به صورت مکرر می‌شنویم، برای درک مفهوم دقیق آنها بکوشیم. 

کسب درآمد در فضای آنلاین و از فضای آنلاین

الگوهای بسیار گسترده‌ای برای شروع کسب و کار و درآمد از فضای آنلاین (یا به واسطه‌ی فضای آنلاین) وجود دارد. از طراحی سایت برای دیگران یا مدیریت اکانت‌های شبکه های اجتماعی آنها تا شروع کسب و کار مستقل.

همچنین تبلیغات آنلاین و تبلیغات دیجیتال را هم می‌توان به عنوان زیرمجموعه ای از بحث کسب درآمد از فضای آنلاین مورد توجه قرار داد.

حتی اگر هیچ یک از این کارها برای شما جذاب نباشد یا در حیطه فعالیت و حرفه شما نباشد، ممکن است ساختن یک رزومه آنلاین خوب برای خودتان یا شرکت‌تان، بتواند به شروع کسب و کار و درآمد از طریق فضای آنلاین (البته با واسطه) کمک کند.

شیوه‌ی حضور شما در فضای آنلاین، چه به عنوان یک شخص حقیقی و چه شخصی حقوقی، می‌تواند اعتمادزا یا اعتمادزدا باشد.

سواد دیجیتال - ترمینولوژی دیجیتال - شروع کسب و کار - تکنولوژی دیجیتال 
سواد دیجیتال – ترمینولوژی دیجیتال – شروع کسب و کار – تکنولوژی دیجیتال

مرحله دوم آشنایی بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا

 سایت متمم و مجله بروز شو  از نخستین روز راه‌اندازی بر این باور بوده اند که عصر امروز، عصر محتوا است و استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را باید نه به عنوان یکی از گزینه‌ها، بلکه به عنوان بهترین گزینه و شاید گاهی تنها گزینه برای ارتباط با مشتریان و مخاطبان، در نظر گرفت. باور داریم که در دوران جدید، مباحثی مانند تبلیغات، روابط عمومی و حضور در شبکه های اجتماعی، نه به عنوان شاخه‌هایی دارای هویت مستقل، بلکه به عنوان زیرمجموعه‌ی کوچکی از دانش استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا مورد توجه قرار می‌گیرند.

پیش نیازها و درس‌های مکمل بحث استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا

ما پیش‌نیاز اجباری برای این درس در نظر نگرفته‌ایم. اما پیشنهادمان این است که حتماً برای مطالعه‌ی درس‌های سواد دیجیتال وقت بگذارید.

برای یادگیری استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا، لازم است برخی مفاهیم اولیه‌ی دنیای دیجیتال را بشناسید (مثلاً HTML، مفهوم URL، کاربرد کوکی، اصول و مبانی نسل دوم وب، دیتا و متادیتا و اصطلاحات و مفاهیم مشابه).

تولید محتوا هم درس دیگری است که باید برایش وقت بگذارید و با اطمینان می‌توان گفت بدون آشنایی با اصول کلی تولید محتوا، هرگز در تدوین استراتژی محتوا و طراحی برنامه‌های بازاریابی محتوا موفق نخواهید بود. درس‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به عنوان مکمل در نظر گرفت. به عنوان مثال، درس‌های مدیریت بازاریابی و مدیریت استراتژیک در این دسته قرار می‌گیرند.

شما نمی‌توانید بگویید من استراتژی محتوا می‌دانم، اما با استراتژی آشنا نیستیم؛ یا این‌که بگویید تخصص من بازاریابی محتوا است، اما بازاریابی را نمی‌شناسم.

درس دیگری هم هست که واقعاً می‌تواند به موفقیت شما در حوزه‌ی محتوا کمک کند: سیستم‌های کنترل مدیریت چون پس از یادگیری مفاهیم کنترل، می‌توانید شاخص‌های بهتری تعریف کنید و عملکرد خود را در حوزه‌ی محتوا بهتر بسنجید.

این شش گام برای شروع بازاریابی محتوا یاد بگیرید!

  • گام اول | آشنایی با تعریف محتوا
  • گام دوم | هدف از تولید محتوا چیست؟
  • گام سوم | تعریف استراتژی محتوا و تفاوت آن با بازاریابی محتوا
  • گام چهارم | بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا
  • گام پنجم | مشتری و نقشه سفر مشتری
  • گام ششم | مطالعه‌ی سایر درس‌ها (درس‌های تکنیکی)
بازاریابی محتوا - تعریف محتوا - کنترل مدیریت - استراتژی محتوا
بازاریابی محتوا – تعریف محتوا – کنترل مدیریت – استراتژی محتوا

مرحله سوم شروع کسب و کار آشنایی با گزارش نویسی

مهارت گزارش نویسی از جمله مهارت‌هایی است که همه‌ی ما بر اهمیتِ آن تاکید داریم؛ اما وقت چندانی را به یادگیری و بهبود این مهارت اختصاص نمی‌دهیم. این درحالی است که اهمیت گزارش نویسی کمتر از سایر جنبه‌های مهارت ارتباطی نیست و اتفاقاً می‌تواند نقشی کلیدی در رشد و پیشرفت ما، چه در فضای درس و دانشگاه و چه در محیط کار داشته باشد.

با مراجعه‌ی کوتاهی به حافظه و تجربیات خود، می‌توانید مصداق‌های متعددی را از نقش گزارش نویسی در رشد و پیشرفت شغلی به‌خاطر بیاورید. شاید شما هم از جمله افرادی باشید که این گله را دارند که برخی از همکاران‌شان، با وجودِ فعالیت کم‌تر، به علتِ تسلط بر شیوه‌ی گزارش کردن فعالیت‌ها می‌توانند مُهِم و اثرگذار جلوه کنند و به این شیوه، پله‌های رشد و ترقی را با سرعت بیشتری طی کنند.

سوال: گزارش نویسی برای چه مواری لازم و کاربردی است؟

تهیه‌ی کوچک‌ترین سندهای سازمانی هم نمونه‌ای از تنظیم گزارش محسوب می‌شود.

مدیران ارشد با ارائه و تنظیم گزارش‌های قوی، هیات مدیره و سهامداران را راضی می‌کنند. مدیران میانی با تکیه بر مهارت گزارش نویسی می‌توانند فعالیت‌های خود را به شیوه‌ای بهتر و اثربخش‌تر ارائه و معرفی کنند و اجازه ندهند که تلاش‌هایشان در میان انبوه فعالیت‌های سازمان گم شود.

یکی از نخستین فعالیت‌هایی که به تازه‌واردها تفویض می‌شود، گزارش نویسی است.

شاید کمتر به این نکته توجه کنیم که  رزومه هم در واقع گزارشی از زندگی و پیشینه ماست  که برای ارائه به یک کارفرما تهیه و تنظیم می‌شود.

طرح تجاری (Business Plan) خود یک نوع گزارش محسوب می‌شود.

وقتی درگیر یک پروژه هستید، پیوسته نیازمند تنظیم گزارش‌های مختلف خواهید بود. مثل گزارش پیشرفت پروژه

  • گزارش فروش در یک مقطع مشخص (مثلاً ماهانه یا فصلی)
  • گزارش موجودی انبار
  • گزارش رفتار کاربران یک سایت
  • گزارش فعالیت‌ (روزانه یا هفتگی یا شکل‌های دیگر)
  • گزارش جلسات (صورتجلسه)
گزارش نویسی - گزارش صورتجلسه - رزومه - گزارش انبار - گزارش موجودی - حسابداری
گزارش نویسی – گزارش صورتجلسه – رزومه – گزارش انبار – گزارش موجودی – حسابداری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا